Het stelen van scootmobielen is een trend. Erg verwonderlijk is dat niet. De invalidewagentjes gaan nog altijd met dezelfde sleutel van het slot. Den Haag plaatst sinds kort trackers.
Het is nog niet zo lang geleden dat bij de Haagse Janny (71) de oplader van haar scootmobiel-accu werd gestolen. Naast het stelen van de scootmobielen ook een groeiende trend in Den Haag. Gelukkig kreeg ze, voor haar accu leeg was, een nieuwe oplader geïnstalleerd, maar evengoed lacht ze ironisch: ze had niet zonder hoeven te zitten. “Nee hoor, ik geloof dat iedereen wel weet hoe het zit: als ik mijn sleutel meeneem, kan ik er zo met een aantal uit de buurt wegrijden. We hebben allemaal dezelfde sleutel.”
Hetzelfde verhaal afgelopen week in de Haagse rechtbank. Daar stond een mevrouw terecht omdat ze vier scootmobielen stal. Bleek een koud kunstje. Ze gebruikte er haar eigen sleutel voor. Overigens een sleutel van een scootmobiel die ook van haar was gestolen.
Lastig om een nieuwe te leveren
Het gaat vooral om de scootmobielen die via de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) worden verstrekt. Als voorbeeldstad in de praktijk: op dit moment hebben 6101 Hagenaars een scootmobiel in gebruik. Daarvan werden er in de eerste vijf maanden van het jaar al 205 van gestolen. Zoveel dat de gemeente het af en toe lastig heeft snel een nieuwe te leveren.
Daarmee stevent Den Haag op een record af. In heel 2024 waren dat er maar net wat meer: 260. Vijf, zes jaar geleden, toen de stijgende lijn werd ingezet, kwam de politie niet verder dan ongeveer veertig in een heel jaar. Opvallend genoeg was toen ook al bekend dat op elk slot dezelfde sleutel paste.
Op de particuliere markt hebben de meeste fabrikanten het sleutelbeleid aangepast. Volgens Daniel Horn van 123Zorgwinkel in Den Haag werken sommige fabrikanten inmiddels met unieke sleutels. Bij een andere fabrikant heeft elke type scootmobiel van dat merk een andere sleutel.
Dat is dus anders bij de scootmobielen die de gemeente via de WMO verstrekt. Den Haag werkt met een beperkt aantal merken. De meeste zijn Trophy’s of een Sterling Elite van fabrikant Sunrise Medical. Voor hooguit € 19,95 zijn ‘reservesleutels’ bij te bestellen. Medipoint levert de wagentjes. Volgens een woordvoerder van dat bedrijf zouden sleutels vaak worden verloren, en zou bij een slot met unieke sleutels het hele slot vervangen moeten worden. “Dat kost ook veel geld.”
Prijs betalen
Het is de gemeente die de prijs hiervoor nu moet betalen. De scootmobielen zijn niet verzekerd tegen diefstal. Hoewel Medipoint niet wil zeggen welke prijsafspraken zij hebben gemaakt met de fabrikant, kost een karretje al snel € 4500. Om toch een poging te wagen wat te doen tegen het dievengilde, plaatst Den Haag sinds kort trackers op de scootmobielen. Dat voorkomt geen diefstal, maar zo’n apparaatje helpt wel om de locatie van de invalidekarretjes terug te vinden als ze zijn gestolen.
Dat ondersteunt ook de politie weer bij onderzoeken naar de diefstallen. Het lijkt, ook in andere gemeenten, te gaan om zowel georganiseerde criminaliteit als gelegenheidsdieven. Alle nieuwe scootmobielen zijn meteen al voorzien van een tracker. Uitgeleende scootmobielen worden tijdens onderhoudsbeurten stapsgewijs voorzien van zo’n volgapparaatje. Politie en gemeente samen zetten ook in op preventie. Gebruikers wordt met klem aangeraden hun scootmobiel met een extra kettingslot vast te zetten.
Bron: AD, 24 juni 2025, Jorina Haspels
Deel dit bericht: