Nu ons land te maken heeft met het coronavirus, is het proces van NS Reisassistentie (deels) aangepast. NS Reisassistentie is nog steeds aan te vragen voor jouw reis. Fysiek contact tussen de assistentieverlener en jou of je hulpmiddel wordt daarbij vermeden. Vanaf 1 juni krijgen ook reizigers in een handbewogen rolstoel, die hulp nodig hebben bij het inrijden van de trein, weer de benodigde assistentie.


Reizigers met een motorische beperking, gebruikmakend van een hulpmiddel

Situatie tot 1 juni

  • De assistentieverlener begeleidt je, zoals je gewend bent, vanaf het ontmoetingspunt naar de vertrekkende trein, tijdens het overstappen of na aankomst naar de ‘uitgang’.
  • Bij het in/uit stappen maakt de assistentieverlener het reisassistentiemiddel (brug of plank) klaar.
  • Je gaat zelfstandig in of uit de trein. De assistentieverlener raakt jou of je hulpmiddel niet aan.
  • Ondanks de 1,5 metermaatregelen in de trein blijven rolstoelplekken en rolstoeltoegankelijke toiletten in de trein beschikbaar. Evenals de priority seats.

Situatie vanaf 1 juni

  • De assistentieverlener begeleidt je, zoals je gewend bent, vanaf het ontmoetingspunt naar de vertrekkende trein, tijdens het overstappen of na aankomst naar de ‘uitgang’.
  • Bij het in/uit stappen maakt de assistentieverlener het reisassistentiemiddel (brug of plank) klaar.
  • Je gaat zo veel mogelijk zelfstandig in of uit de trein. Als je een handbewogen rolstoel hebt, helpt de assistentieverlener je als dat nodig is. Vanuit veiligheid zal fysiek contact tussen jouzelf en de assistentieverlener zoveel mogelijk vermeden worden.
  • Ondanks de 1,5 metermaatregelen in de trein blijven rolstoelplekken en rolstoeltoegankelijke toiletten in de trein beschikbaar. Evenals de priority seats.

Reizigers met een visuele beperking

Situatie tot 1 juni

  • De assistentieverlener begeleidt jou alléén door middel van mondelinge aanwijzingen, vanaf het ontmoetingspunt naar de vertrekkende trein of bij aankomst naar de ‘uitgang’ (of in het geval van ‘1 Stap verder’, naar de eerstvolgende OV-modaliteit).

Situatie vanaf 1 juni

  • In de trein staat met groene stickers op de ramen aangegeven op welke stoelen reizigers plaats kunnen nemen. Het gaat daarbij om alle stoelen bij het raam. Deze voorspelbaarheid maakt het voor met name reizigers met een visuele beperking eenvoudiger om een zitplek te vinden.
  • Op het station zijn pictogrammen en afstandslijnen& uitgevoerd in geel en zwart, omdat deze kleuren zoveel mogelijk contrast bieden voor kleurenblinden en slechtzienden. Bij het aanbrengen van stickers en bewegwijzering, zijn de geleidelijnen vrijgehouden.
  • Voor reizigers die de gewijzigde routeaanduidingen niet kunnen zien, bieden we NS Reisassistentie aan. De assistentieverlener begeleidt jou alléén door middel van mondelinge aanwijzingen, vanaf het ontmoetingspunt naar de vertrekkende trein of bij aankomst naar de ‘uitgang’ (of in het geval van ‘1 Stap verder’, naar de eerstvolgende OV-modaliteit).

Reizigers met overige beperkingen

Situatie tot en vanaf 1 juni

  • De assistentieverlener begeleidt je, zoals je gewend bent, vanaf het ontmoetingspunt naar de vertrekkende trein, tijdens het overstappen of na aankomst naar de ‘uitgang’. Hierbij raakt de assistentieverlener je niet aan.

Twijfel je of het voor jou met deze maatregelen mogelijk is om te reizen? Dan vragen we je om, zolang deze maatregelen van kracht zijn, zelf te zorgen voor iemand die jou tijdens je reis begeleidt. Is dit niet mogelijk, dan vragen we je dringend af te zien van het reizen met NS Reisassistentie.

Wij zijn ons bewust van de mogelijke impact die deze maatregel tot gevolg kan hebben. Van dag tot dag bekijken we de ontwikkelingen rondom het coronavirus en wat de effecten hiervan zijn op onze dienstregeling en medewerkers. Zodra blijkt dat deze maatregelen niet meer nodig zijn, worden ze direct opgeheven. Tot die tijd willen we je hartelijk danken voor je begrip.

Bron: NS.nl
Deel dit bericht: