Regiotaxi Utrecht worstelt met enorme drukte

De telefoons bij de centrale van Regiotaxi Utrecht staan roodgloeiend. Op sommige momenten van de dag is het zo druk dat de telefoniste ‘nee’ moet verkopen, omdat er te weinig chauffeurs zijn. De rolstoelafhankelijke Aad Burger (93) belde een dag van tevoren, maar zag zijn afspraak bij de audicien alsnog in het water vallen. ,,Het vervoer van mensen met een handicap is geen vrijblijvende zaak.”

Aad Burger belde de Regiotaxi ruim een dag van tevoren, maar men had geen tijd hem naar de audicien te brengen.

Aad Burger (93) woont in het centrum van Utrecht en zit in een rolstoel. Voor zijn vervoer is hij afhankelijk van de regiotaxi. Meestal brengt het witte busje hem keurig van A naar B. Vorige week woensdag lukte dat ineens niet. ,,Ik belde voor een retourtje de volgende ochtend naar Beter Horen. De telefoniste vertelde mij dat dit niet zou lukken vanwege oplopend personeelsgebrek.”
“Als zij mij wel accepteerde, dan zou de reis wel een uur vertraging kunnen oplopen omdat de bus zo vol zat”, vervolgt hij. ,,Dit is voor mij de eerste keer dat een aanvraag voor de volgende dag niet mogelijk is. Mijn afspraak moest ik afzeggen.”
Meneer Burger kreeg het advies om in het vervolg eerder te bellen. “Zoals het klonk is dit niet iets, wat alleen mij overkomt. Ik kan dat natuurlijk niet helemaal beoordelen, maar diezelfde dag hoorde ik over een mevrouw die naar Amersfoort wou en ook niet vervoerd kon worden.”

Sociaal bewogen Utrechter
Voor de sociaal bewogen Utrechter, die gemeenteraadslid was voor de PvdA én zitting had in de lokale Wmo Cliëntenraad, is het belangrijk dat er duidelijkheid komt. ,,Veel mensen zijn afhankelijk van de Regiotaxi. Het vervoer van mensen met een handicap is geen vrijblijvende zaak. De overheid kan niet zeggen: we zien wel hoe het loopt.”
Marcel Landman is vicevoorzitter van ouderenvereniging KBO Utrecht. Het probleem klinkt hem bekend in de oren. ,,Mijn dochter is gehandicapt. Zij woont in een project voor begeleid wonen in Leusden. Sinds kort gaat zij samen met anderen van de groep naar een cursus in Zeist. In het begin ging dat goed, tot een maand geleden. De chauffeur die rond 20.00 uur zou komen, kwam niet opdagen. Dat is al drie keer gebeurd. Vervolgens hebben ze gebeld en wat bleek: de bus zou over twee uur arriveren. Dat schiet natuurlijk niet op, dan is die cursus allang afgelopen.”

Reizen met een beperking
Provincie Utrecht is verantwoordelijk voor regiotaxi Utrecht en regiotaxi Eemland Heuvelrug. De vervoersdiensten zijn bestemd voor mensen met een beperking. Wie in het bezit is van een WMO-pas reist met korting. De ritten gaan tot 25 kilometer, bij meer kilometers komt het vervoer voor rekening van Valys.
Volgens een provinciewoordvoerder is er geen sprake van een tekort aan chauffeurs, wél zou de vervoersdienst kampen met enige personeelskrapte. Wat het verschil is tussen deze twee begrippen, kan de zegsvrouw niet uitleggen. ,,We kunnen niet alle vervoersvragen zonder meer aannemen. Op sommige momenten is er meer vraag naar vervoer dan er aangeboden kan worden.”

Werven loopt moeizaam
De piekmomenten zijn het probleem. Dat is op doordeweekse dagen tussen 08.00 en 10.00 uur ’s ochtends en in de middaguren tussen 14.00 en 16.00 uur. ,,Dan adviseren wij reizigers om op een andere moment de gewenste rit te bestellen. Wij gaan ervan uit dat deze maatregel tijdelijk is. Onze vervoerders proberen op allerlei manieren nieuwe chauffeurs te werven, maar door de krapte op de arbeidsmarkt verloopt dat moeizaam.”
Garanties durft de provincie niet te geven. ,,Het is niet mogelijk om aan te geven hoelang van tevoren een rit geboekt moet worden om zeker te zijn van vervoer. Dit is afhankelijk van tijdstip van reizen en al geboekte ritten. Wel adviseren wij reizigers om zo ver van tevoren als mogelijk te boeken.”

Bron: Jeffrey Stevens, AD Utrecht, 5 oktober 2022

Deel dit bericht: