Hulpmiddel aanvragen? Zo wil minister de Jonge het makkelijker maken

Duidelijke afspraken tussen gemeenten, leveranciers, verzekeraars en zorgprofessionals moeten ervoor zorgen dat er een einde komt aan de aanhoudende problemen bij de hulpmiddelenzorg. Het valt te lezen in een Kamerbrief die minister Hugo de Jonge (VWS) deze week de deur uit deed.

Kassa besteedt al bijna zes jaar lang aandacht aan de problematiek rondom hulpmiddelen. Veel mensen die in het dagelijks leven afhankelijk zijn van een hulpmiddel zoals een rolstoel, trap- of tillift, krijgen te maken met de onnavolgbare bureaucratie in de zorg. Daardoor kan het maanden duren voordat hun hulpmiddel geleverd wordt.

Nieuwe afspraken

De Jonge, die vorig jaar in Kassa de toezegging deed om de aanvraag sneller en gemakkelijker te maken, probeert de problemen met een aantal nieuwe afspraken te verhelpen. Op die manier weten alle partijen wat ze moeten doen wanneer een cliënt een aanvraag indient, is het idee. Om te voorkomen dat iemand bij een verhuizing zijn hulpmiddelen kwijtraakt, is bijvoorbeeld vastgelegd wat er door de organisaties geregeld moet worden. Daarnaast wil De Jonge een ‘hulpmiddelenpaspoort’ invoeren, zodat cliënten slechts een keer hun gegevens hoeven in te voeren. Ook moeten gemeenten en leveranciers een casemanager aanstellen, zodat cliënten een vast aanspreekpunt hebben.

Complexe gevallen

Ook mensen die een complexe of specifieke aanvraag doen, moeten in de toekomst sneller geholpen worden. Voor deze mensen moeten gemeenten en leveranciers speciale afspraken maken, is te lezen in de brief. Op die manier kunnen de gemeenten sneller voor een op-maat-gemaakt hulpmiddel zorgen. Of de afspraken die problemen gaan oplossen, is nog maar de vraag. Binnen een jaar gaat dat in ieder geval niet gebeuren, vreest De Jonge. Het gaat om ‘hardnekkige knelpunten’ die om een ‘langere adem’ vragen, schrijft hij in de Kamerbrief.

Een jarenlange kwestie

Kassa volgt het hulpmiddelendossier al sinds 2015, toen bleek dat nieuwe wetgeving in de praktijk totaal niet uitvoerbaar was. De mailbox stroomde in al die jaren vol met klachten van mensen die hier de dupe van werden. Omdat er in vier jaar tijd niets veranderde, besloot Kassa tot actie over te gaan. Met een zwartboek, een speciale uitzending en de hashtag #RegelHet wisten we de problemen eindelijk onder de aandacht te brengen.

Actieplan

Hugo de Jonge, die aanvankelijk vond dat gemeenten het probleem zelf moesten oplossen, kwam een paar maanden later met een actieplan. De nieuwe afspraken die hij gemaakt heeft zijn daar een uitwerking van. De minister belooft de praktische gevolgen van de afspraken nauwlettend te volgen. Eind 2021 moet een nieuw gekozen minister de Kamer vertellen wat de eerste resultaten zijn. De problematiek staat eindelijk op de agenda van VWS. Kassa wil dat dat zo blijft. Daarom zullen wij deze zaak scherp in de gaten blijven houden.

Bron: Kassa, 12 mei 2021

Verder Bericht

Vorige Bericht

« terug